روسیه تهدید نظامی علیه آمریکا را اعلام کرد
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

مسکو - ˈدمیتری راگوزینˈ معاون امور دفاعی نخست وزیر روسیه روز دوشنبه تهدید کرد که مسکو پاسخ محکمی به تجهیز ناوهای آمریکایی در حال تردد نزدیک سواحل روسیه به سامانه های موشکی رهگیر ˈایجیسˈ خواهد داد.

 به نقل از ریانووستی، هر چند راگوزین از اعلام جزییات واکنش تند مسکو به اقدام واشنگتن در تجهیز ناوهای خود به موشک های ˈایجیسˈ خودداری کرد، ولی وی از سامانه دفاع موشکی آمریکا که تجهیز ناوهای جنگی این کشور به سیستم جنگی نظارت یکپارچه دریایی موسوم به ˈایجیسˈ بخشی از آن است، به عنوان اقدامی در راستای شعله ور کردن ˈمسابقه تسلیحاتیˈ از سوی واشنگتن نام برد.

معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی که به سیاست های سختگیرانه در قبال سپر دفاع موشکی آمریکا و ناتو معروف است، افزود: ما نیز در حال توسعه سامانه های موشکی رهگیر ˈاس-500ˈ هستیم، اما بر خلاف آمریکا قصد نداریم موشک ها یا ایستگاه های رهگیر مان را در خارج از قلمروی خود مستقر کنیم.

راگوزین با زبان طعنه اضافه کرد: ما هرگز به بهانه های ساختگی و مضحکی مانند حمایت از دوستان آمریکایی در مقابل (خطرات) ناشی از کانادا یا هندوراس موشک های رهگیرمان را در مجاورت مرزهای آمریکا مستقر نمی کنیم، اما آنها (غربی ها) به بهانه محافظت از ما و اروپا در برابر افراد شرور در ایران و کره شمالی، موشک های خود را در مجاورت مرزهای روسیه مستقر می کند.

راگوزین که تا شش ماه قبل نمایندگی دایم روسیه در ناتو را به عهده داشت و به صراحت لهجه و رک گویی در میان سیاستمداران روس مشهور است، در مدت تصدی این مقام نیز بارها ادعای غرب به سرکردگی آمریکا مبنی بر استقرار سپر دفاع موشکی در مجاورت مرزهای غربی روسیه برای مقابله با حملات موشکی احتمالی از جانب ایران و کره شمالی را ˈپوچ و بی اساسˈ خوانده بود.

علاوه بر وی دیگر مقام های ارشد روس مانند ولادیمیر پوتین رییس جمهوری و دمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه نیز بارها بر غیرقابل قبول بودن اجرای خزنده طرح استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی تاکید و توجیه غربی ها در این خصوص را رد کرده اند.

در همین راستا دمیتری مدودیف رییس جمهوری وقت روسیه اواخر سال گذشته میلادی به شکلی ناگهانی و غافلگیرکننده با حضور در استان کالینینگراد این کشور در حد فاصل لهستان و لیتوانی، ایستگاه ردیابی موشکی این کشور با برد شش هزار کیلومتر و با ماموریت ردیابی موشک های سپر دفاع موشکی آمریکایی را افتتاح کرد.


November 12th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی